18
Aug

Fariseii

Archived in the category: Biblia, Biserica, Crestinism, Evanghelici, Religii
Posted by: Ted - 12 Comments

rabbi.jpg

Matei 16:6  Isus le-a zis: „Luaţi seama şi păziţi-vă de aluatul Fariseilor…

Cine-s fariseii?  Pe vremea lui Isus erau o clasă de oameni religioşi care pretindea că sunt separaţi de lume în vederea unei trăiri religioase curate ( în ebraică înseamnă separat).  Dealungul timpului Fariseii au incorporat pe lângă dimensiunea lor religioasă şi aspecte politice, sociale, juridice şi de guvernământ.  Fariseii erau educaţi în teologia ebraică, erau de obicei rabini, aveau şcoli de ucenici, erau înstăriţi şi alcătuiau o castă nobiliară.

Noul Testament ni-i prezintă pe farisei în continuă opoziţie cu Christos.  Ei sunt făţarnici, obraznici, mândri, se auto-îndreptăţesc, sunt inflexibili, legalişti, aroganţi.  Obsedaţi de Legea lui Moise, fariseii credeau că EI pot face ceva pentru a fi justificaţi (drepţi) înaintea lui Dumnezeu.  Accentul era pus pe EU (vezi întâmplarea cu păcătosul şi farieul la rugăciune, din Luca 18:10-14 „Dumnezeule, Îţi mulţumesc că nu sunt ca ceilalţi oameni, hrăpăreţi, nedrepţi, preacurvari sau chiar ca vameşul acesta.  Eu postesc de două ori pe săptămână, dau zeciuială din toate veniturile mele.” se ruga Fariseul).

Fariseii au devenit astfel epitomul auto-îndreptăţirii, a auto-justificării înaintea lui Dumnezeu.  Aceentul era pus mereu pe SINE, pe EU.  Astăzi nu se cheamă nimeni „fariseu”.  Este un peiorativ ocolit şi de cei mai legalişti dintre religioşii vremii.  Este o jignire să faci pe cineva fariseu!  Cu toate acestea, mare parte din învăţăturile iudaismului modern îşi are originea în gândirea fariseică.

Acum, întrebarea mea este, când devine cineva fariseu?  Când se potriveşte tiparului prezentat nouă de Evanghelii?  Eu cred că de câte ori limităm sau obligăm pe Dumnezeu prin ceea ce facem noi şi credem că El nu poate să lucreze din cauza a ceva ce am făcut sau nu am făcut eu, suntem în pericol de a deveni farisei.  Singura lucrare pe care o cere Domnul de la noi, este să credem!  Restul izvoreşte din credinţă şi este susţinut de credinţă.  Faptele ce decurg din credinţa noastră sunt energizate de credinţă şi duc la credinţă.  Dar ele nu obţin favoruri de la Domnul.

Isus poate fi obstrucţionat de lipsa noastră de credinţă (ca pe vremea când s-a întors în comuna natală şi acolo nu a putut face multe minuni din cauza necredinţei lor… deşi eu nu cred că NU A PUTUT ci NU A VRUT, stabilind astfel principiul că Domnul răspunde favorabil la credinţă.  Credinţa este punctul de contact dintre om şi Dumnezeu.  Dumnezeu dă omului o măsură de credinţă ca omul să poată prin credinţă să se apropie de Dumnezeu), sau poate fi „motivat” de prezenţa credinţei (Matei 15:28  Atunci Isus i-a zis: „O, femeie, mare este credinţa Ta; facă-ţi-se cum voieşti.”).

Dar a face ceva, pentru a-L obliga pe Dumnezeu ca să reacţioneze la ceea ce tu faci într-un anume fel… asta este fariseism!
- Dă bani lui Dumnezeu ca El să îţi dea înapoi!
- Posteşte 2-3 zile ca să obligi astfel pe Domnul să-ţi asculte rugăciunea!
- Vezi dacă nu ai venit regulat la adunare?  Domnul te-a pedepsit!
- Hai să ne rugăm acum înainte de călătoria asta ca să nu ni se întâmple vreu rău (de obicei nu ne rugăm într-o zi „obişnuită”, dar acum e o zi specială!  Pornim într-o călătorie lungă şi periculoasă!  Trebuie măsuri sporite de precauţie divină!  Să-i aducem aminte lui Dumnezeu că suntem şi noi pe-aicea!).

Oare câte lucruri FACEM ca să obţinem ceva în schimb de la Domnul?  Ca să-L obligăm?  Astea-s lucruri care au EUL la mijloc: ce pot face EU ca să obţin ceva de la Domnul.  Este fariseism.  Întrebarea unui fariseu care se pocăieşte de faptele şi concepţiile sale este: „Doamne, CE VREI TU ca să fac acuma? (Fapte 9:6).  Dragostea lui Dumnezeu rămâne astfel nemeritată, harul Său rămâne mereu… HAR!

Tu ce părere ai?

Post to Twitter * Post to Facebook **

Related posts:

  1. Holocaust sau trezire? Pe la sfârşitul anilor 1700, Jonathan Edwards scria, „dacă nu...
  2. Pui de năpârci! Fariseii au avut un standard propriu de neprihănire, care nu...

Related posts brought to you by Yet Another Related Posts Plugin.

12 comments for “Fariseii”

1

Excelent scris.
Subscriu si la ideea de “ajutorare” a lui Dumnezeu si de “indatorare”.
De multe ori procedam in felul acesta, uneori instinctiv, alteori premeditat. Biserica de unde provin predica asa ceva. Cine studiaza Biblia consecvent, cu dorinta sincera da a-L cunoaste pe Dumnezeu va intelege in cele din urma ca pe Dumnezeu nu-l “cumpara” nimeni. Cred ca e bine ca fiecare crestin autentic sa nu depinda doar de ce-i da pastorul duminica, hrana spirituala. Din contra, el trebuie sa fie in stare sa “valideze” scriptural tot ceea ce spune pastorul in predica sa duminicala, asa cum faceau cei din Berea, care aveau o inima mai aleasa decat cei din Tesalonic.
Un articol bine scris, ancorat in realitate.

August 18th, 2007 at 3:16 am
2

Postul tau mi-a adus aminte de o melodie ce merita ascultata – veti zambi, poate veti si rade :) – “Cantecul Fariseului” de Sean Dietrich, dar are dreptate… Va recomand cu caldura sa intrati pe site-ul acestui cantautor, e unul din preferatii mei, si isi ofera toata muzica gratis pentru download legal:

http://www.seandietrich.com/Pharisee.mp3

August 18th, 2007 at 11:33 am
3

Pety,
Datoria pastorului este de a primi de la Domnul un plan pentru biserica pe care o păstoreşte. El trebuie să ştie strea de maturitate spirituală a bisericii, dacă aceasta este sănătoasă sau are boli şi suferinţe, şi ce fel de „hrană” să-i ofere. Păstorul are obligaţia de a lua biserica de la punctul „A” să zicem, şi s-o ducă spre punctul „B”. Predicarea face parte din arsenalul care-l va ajuta pe păstor să obţină rezultatul acesta. Apoi e de datoria fiecărui creştin din adunare să continue acasă să se „hrănească” cu Cuvântul lui Dumnezeu. Astea două, predica din biserică şi citirea acasă (desigur, însoţite de meditaţie şi rugăciune) nu pot fi despărţite una de cealaltă.

August 18th, 2007 at 12:06 pm
4

Flavius,
mulţumesc pentru link! M-am delectat de minune şi cu alte cântece de-a lui Sean Dietrich!

August 18th, 2007 at 12:07 pm
5

Domnule Pastor Ted,
permiteti-mi sa va intreb: pastorii n-au si ei pe cineva caruia Domnul i-a dat un plan cu ei? Sa-i duca din punctul A in punctul B?
Oricum, nu asta am vrut sa zic, dar gandul dumneavoastra scris m-a adus spre aceast taram. Ideea mea rea ca sunt foarte multi dependenti doar de ceea ce le da pastorul la biserica. Iar eu sunt convins ca pastorul nu le stie pe toate (si nici n-are cum) si n-are toate darurile posibile.
Dar, raman totusi la articol: e bine scris. Aduc insa si un alt unghi de abordare. De ce? Pentru ca bine scris, articolul este totusi incomplet. Poate spuneti si despre acel eu, nascut din nou care traieste pentru gloria lui Dumnezeu. Atunci, sigur ca nu perfect, dar va fi ceva mai bine.
Domnul sa va dea spor in lucrare.

August 18th, 2007 at 3:17 pm
6

Erata:
“Ideea mea rea” este de fapt “Ideea mea era”.
Multumesc!

August 18th, 2007 at 3:18 pm
7

Dragă Petre,
Ai dreptate! Şi pastorii trebuie să aibă pe cineva deasupra lor sau egal cu ei în faţa căruia/cărora să fie responsabili. Dar mei presus de toate, un pastor este responsabil în faţa Marelui Păstor al oilor. Mulţumesc de completări, sunt binevenite

August 18th, 2007 at 4:24 pm
8

Multumesc, m-am linistit!

August 18th, 2007 at 5:19 pm
9
adi AUSTRIA

Fain subiect frate.Daca cele mai vechi profesii cunoscute vreodata sunt cersitul si prostitutia , si acest curent (ptr. ca nu este o profesie) al autoindreptatitului se cunoaste tot cam din aceeasi perioada…
Este o jignire sa te adresezi cuiva astazi folosind un astfel cuvint…dar ati uitat sa intrebati daca mai exista astazi manifestari care atesta acest fariseism prin locasurile unde se cheama si lauda numele lui D-zeu . :lol: Pe curind :lol:

August 19th, 2007 at 3:36 am
10

Adi,
Nu am uitat sa întreb… Ce rost avea să întreb ceva când răspunsul era evident? SUNT şi azi farisei, din nefericire, PRINTRE NOI! Şi asta în toate denominaţiile.

August 19th, 2007 at 11:16 am
11
marius ROMANIA

ce ne facem noi care avem pastori in biserici si care nu pot predica decat pentru babe oarbe?

June 19th, 2008 at 6:20 pm
12

@marius:
îi schimbaţi! Le daţi ultimatum!

June 20th, 2008 at 3:19 pm