Posted on 03-04-2008
Filed Under (Uncategorized) by Ted

speak.jpg

Un judecător din Pennsylvania a avut în fața sa patru acuzați de conspirație pentru a comite tâlhărie. În urma procesului, aceștia au fost găsiți vinovați și trebuiau să primească o condamnare la închisoare pe 24 de luni. Deoarece procesul a fost îngreunat de faptul că acuzații nu vorbeau engleza și au avut nevoie de traducător, judecătorul le-a dat o pedeapsă alternativă: să învețe limba engleză. Dacă vor învăța să vorbească, să citească și să scrie engleza ca apoi să obțină o diplomă de liceu ca să-și găsească astfel locuri de muncă, nu vor trebui să meargă la închisoare.

Eu sunt de partea celor ce consideră că, deși inovatoare și neobișnuită, „pedeapsa” este rațională și ar ajuta mai mult la integrarea în societate a celor patru decât doi ani la o închisoare! Desigur, mai sunt alții care-s de partea cealaltă a gardului, care consideră că pedeapsa nu e justă, că guvernul ar trebui să încurajeze multiculturalismul, nu să-i oblige pe alții să învețe limba engleză, etc. Tu ce crezi?

    Read More   

Comments

Florin ROMANIA on 3 April, 2008 at 5:12 am #

Cred ca decizia a fost cat se poate de justa, tinand cont ca limba engleza transcende cultura cu pricina si tinde tot mai mult sa se universalizeze. Nu mai putem vorbi neaparat de culturi diferite pentru ca totul tinde sa se omogenizeze. Vom avea parte de un adevarat ghiveci cultural, un amestec incogniscibil de culturi si practici, iar limba engleza va fi, fara doar si poate, unul dintre liantele noii culturi globalizate, probabil cel mai important.


Ted UNITED STATES on 3 April, 2008 at 8:19 am #

Florin »
ai sintetizat bine importanta unei limbi comune pentru pastrarea unitatii unei natiuni formate din atitia oameni veniti din asa de variate culturi.


pety on 3 April, 2008 at 11:48 am #

Subscriu la decizia judecatorului.

Nu sunt de acord cu ghiveciul cultural presupus de Florin.

Am scris si la Adama pe blog de faptul ca sunt bucuros de decizia privitoare la detinutii din inchisorile romanesti. Aceasta decizie prevede ca cei care doresc, dintre detinuti, sa isi faca studiile, sa si le continue sau sa si le finalizeze.

Difera situatia din inchisorile noastre si decizia judecatorului din Pennsylvania, dar, in principiu, subscriu pentru ocuparea mintii cu lucruri nobile decat cu murdarii.


Ted UNITED STATES on 5 April, 2008 at 10:30 am #

pety »
trebuie totusi sa fii de acord ca anumite granite culturale dispar si probabil ca si mai multe vor dispare in viitor! Vorbirea unei limbi comune (in cazul nostru engleza) poate contribui la chestia asta, nu crezi?


Ted UNITED STATES on 5 April, 2008 at 10:47 am #

Aseara in timp ce faceam upgrade la site, Camix a scris un comentariu care mi-a venit in email, dar nu s-a postat pe blog. Iata ce scria Camix:
Comment:
Păi… nu e obligatoriu să o înveţe. :) Doar dacă vor, aşa suna decizia judecătorului, nu? Deci rămâne la latitudinea lor dacă vor să îşi deschidă mintea sau vor să plătească la fel ca ceilalţi pentru faptele comise. Nici nu ştiu dacă putem vorbi de învăţarea limbii ca o măsură punitivă, pentru că, de fapt, e o măsură de graţiere de sub pedeapsă.

Şi apoi, cu fiecare limbă străină învăţată (dacă e şi necesară, cu atât mai mult), i se deschide mintea unui om. Fiecare limbă are un sistem al ei, e ca un fel de joc cu reguli. Iar a-l juca bine înseamnă a nu uita nici un moment regulile în ce-l joci.
__________________________
Camix, daca nu vor… sunt deja niste pedepsiti cu o pedeapsa mai mare decit orice alta padeapsa: un grad de ignoranta si alegerea de a ramine ignoranti. Si-s de acord ca masura judecatorului a fost una de gratiere.


pety ROMANIA on 8 April, 2008 at 3:21 am #

Am cautat prin mintea mea si tot asa cred in continuare.
“Babel” nu are succes, pentru ca Dumnezeu a incurcat limbile oamenilor.

Orice limba pe care o invatam, o “traducem”, interpretam in limba materna. Daca invat limba engleza, o filtrez prin propria limba, propriile notiuni, perceptii, context etc.

Invatand limba engleza cat sa ma pot descurca in comunicarea cotidiana, nu invat si asimilez si cultura britanica. N-as avea timp. Si nici interes.

Nu, nu se asimileaza cultura invatand limba….poate doar cei care urmeaza facultatea de litere, ca sunt obligati sa asimileze ceva cultura din limba pe care o invata. Insa, orice limba e decodificata prin limba materna.


Ted UNITED STATES on 8 April, 2008 at 7:42 am #

pety »
o sa fii mirat ca dupa zeci de ani de America, incepi sa gindesti in limba pe care o folosesti cel mai des, in cazul meu engleza! Sa stii ca de abia de un an incoace, de cind am inceput sa scriu blogul mi-am mai adus aminte de unele expresii sau cuvinte romanesti mai rare sau mai alese. Altfel, romaneasca mea s-a redus la expresii foarte uzuale si simple. Daca nu mai citesti, nu mai conversezi…


pety on 9 April, 2008 at 1:14 am #

Cu ceea ce spuneti acum sunt de acord, dar acest lucrur tot nu indreptateste uniformzarea.
Pentru simplul motiv ca nu merg toti romanii in State.
Pentru ca fracezii nu se muta la nemti, spanioii la unguri s.a.m.d.

Ceea ce spun este ca (si sociologia afirma clar acest lucru) mediul are o istorie, un set de obiceiuri traditionale, resurse interne de nezdruncinat. Plus ca mai sunt si cei care le apara si perpetueaza.

Credeti cumva ca Franta si-ar da cultura ei pe a Americii? Sau Grecia s-ar lepada de toata cultura antica, de toate zeitatile sale culturale? Nicidecum, vorba apostolului Pavel. Nici chiar eu n-as considera cultura americii ca fiind cultura mea, chiar daca as locui acolo.

Testul este simplu. Cati romani din state nu tanjesc dupa locurile natale? La cati nu li se umezesc ochii de dor? Si aceea este o cultura, chiar daca ff personala. Acest lucru demonstreaza existenta “sistemului de apartenenta”, chiar daca acum, “sistemul de referinta” este altul.

Apropos!
Cunosc romani plecati de foarte mult timp (imediat dupa revoutie - rudele mele de exemplu). Stapanesc limba (romana) la perfectie si nu si-au uitat cultura.

Insa nici exemplul dumneavoastra, nici exemplul meu, cu rudele, nu se circumscrie argumentarii.

Cultura este, inainte de toate contextuala (geo-politica). Adica s-a nascut intr-un spatiu clar definit si s-a dezvoltat intr-un numar (n) de ani. Este pastrata si promovata de locuitorii acelei zone, academic (istorie, antropologie, sociologie, muzee) si mai putin academic (obiceiuri practicate cu anumite ocazii, ritualuri crestino-pagane etc., etc.).


Violeta ROMANIA on 9 April, 2008 at 2:16 am #

mai bine-i punea sa citeasca Biblia…


Ted UNITED STATES on 10 April, 2008 at 12:50 am #

pety »
cultura are elementele pe care bine le-ai identificat. A nu uita elemente ale culturii din care provii, este una. A te adapta in noua cultura, este alta. Si toti cei ce au venit in SUA vor trebui (spre binele lor) sa se adapteze cit mai repede. Una dintre necesitati este invatarea cit mai bine a limbii engleze, pentru a putea comunica corespunzator, pentru a putea invata si a se educa, pentru a se integra in societatea de aici. Si nu in ultimul rind, pentru a putea comunica vecinilor, colegilor si prietenilor Evanghelia! Ca de marea insarcinare nu am scapat dupa plecarea din Romania, si ea nu se refera doar la evanghelizarea romanilor.


Ted UNITED STATES on 10 April, 2008 at 12:50 am #

Violeta »
asta nu ar fi „politically correct!” Dar, ar fi fost mai bine, desigur!


pety on 10 April, 2008 at 7:48 am #

Da, fara adaptare apare un conflict intrapsihic greu de gestionat. Adaptarea face parte din conditia umana.


Ted UNITED STATES on 10 April, 2008 at 2:59 pm #

pety »
cine-si da seama de existenta conflictului? Subiectul sau specialistul?


pety on 10 April, 2008 at 10:55 pm #

In mod normal subiectul (conflictul cauzeaza suferinta). Apoi rudele si prietenii acestuia. Si poate chiar si specialistul.


Ted UNITED STATES on 14 April, 2008 at 10:11 pm #

pety »
tu esti psihologul! Asa ca ai dreptate!


Post a Comment
Name:
Email:
Website:
Comments: